Wellington - oversteek Zuidereiland French Pass - Reisverslag uit Havelock, Nieuw Zeeland van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu Wellington - oversteek Zuidereiland French Pass - Reisverslag uit Havelock, Nieuw Zeeland van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu

Wellington - oversteek Zuidereiland French Pass

Door: Jan

01 November 2012 | Nieuw Zeeland, Havelock

Gisteren zijn we vertrokken vanaf het Noordereiland. Om 07.30 moesten wij ons melden aan de terminal van de ferry (Interliner --> denk aan grootte ferrys Olau Line) Het inchecken liep vlot en om 08.15 vertrokken naar het Zuidereiland. De oversteek over de Cookstreet staat bekend als moeilijk en vaak stormachtig. Dit viel mee, maar stormen deed het zeker en het water was redelijk ruw. Na ruim twee uur bereikten we de kust van het Zuidereiland, waarna we nog 1,5 uur door een prachtig berglandschap het Zuidereiland werden ingeloodst. Op de middag kwamen we in in Picton. Hier hebben we auto opgehaald (Toyota RAV4) Omdat we de komende dagen in de middle of nowwhere zitten, hebben we eerst zelf boodschappen gedaan. Na een broodje bij de subway vertrokken voor onze rit over de Queen Charlotte Drive (een prachtige rit met vergezichten over de Marlborough Sounds ) vervolgens langs het plaatsje Havelock (bekend om de kweek van groene mossels --> we hebben ze niet gegeten.......) en uiteindelijk de afslag genomen naar de French Pass. In de reisbeschrijving was al aangegeven dat dit een uitdagende rit door de bergen was van 70 km ( grotendeels onverhard , anderhalve rijbaan, diepe afgronden en geen vangrail --> hopen dat je niet teveel tegenliggers tegenkomt .) Hiervan was geen woord overdreven. De rit en de vergezichten waren prachtig. Vaak gestopt om foto's te maken. Savonds aangekomen in French Pass. Dit is een zeer klein vissersdorpje. Voorzieningen zijn minimaal (water wordt opgevangen van de daken, groenten in eigen tuin verbouwd) Er is een heel klein winkeltje waar men alleen blik -en droogvoer kan krijgen.. We hebben een prachtig uitzicht op de baai. We hebben geloof ik nog nooit op een zo afgelegen plek overnacht (we blijven hier drie nachten) Savonds zelf gekookt en vroeg naar bed. Donderdag 1 nov vroeg wakker geworden door het ruisen van de zee. Sochtends met de eigenaar van ons appartement, Danny de zee opgewist op een zgn wildlife safari. We wilden met name dolfijnen zien. In eerste instantie zagen we allerlei zeevogels (o.a. Jan van Genten), zeeleeuwen en een mini pinguin (laatste was moeilijk te zien, zwom in het water) We hadden de hoop om dolfijnen te zien al opgegeven en waren eigenlijk al op de terugweg toen Danny plotseling een hele school dolfijnen zag....... Wat we toen beleefden was werkelijk prachtig. De dolfijnen zwommen mee met de boot en doken links en rechts van ons. Een onverwachte mooie ervaring. Veel foto's genomen natuurlijk...........
Smiddags nog een wandeling gemaakt en een eindje door de bergen gereden. Morgen zijn de weersvoorspellingen wat minder, even afwachten dus...............

• 01 November 2012 - 10:46

Ma Guiljam :

het is hier heel hard aan het waaien en regenen
    ik hoop dat het bij jullie wat beter is
    jullie hebben wel hele mooie natuur daar gezien
    geniet er maar een beetje van
    van de week hopen wij jullie nog wel te zien en te spreken
    groetjes ma guiljam

• 01 November 2012 - 18:28

Ome Piet, Tante Willie En Corniel:

zo te lezen zijn het mooie en leerzame tochten die jullie gemaakt hebben, zeker de bezienswaardigheden van dolfijnen en pinguins(dat zie je niet in stalland!!!!!)
    Geniet er maar lekker van, en fijne vakantie verder.
    groetjes van Ome Piet, Tante Willie en Corniel

• 01 November 2012 - 22:58

Conny:

hier had ik nou graag wat foto's van gezien!