Vertrek naar de Mekong-delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu Vertrek naar de Mekong-delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu

Vertrek naar de Mekong-delta

Door: Jan en Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Jan

27 Oktober 2016 | Vietnam, Can Tho

Vandaag verlaten we Midden-Vietnam om af te zakken naar het zuiden, en om precies te zijn naar de plaats Can Tho gelegen in de Mekong-delta. We vertrokken om half acht uit ons hotel. Op naar Da Nang voor onze tweede tussenvlucht met Vietnam Airlines . Het inchecken en de veiligheidscontroles gingen snel. Valt overigens wel op dat men voor binnenlandse vluchten zeker zo streng is als voor Internationale vluchten . We vlogen naar Ho Chi Min stad (ofwel Saigon zoals iedereen de stad hier nog steeds noemt) Een enorme stad met meer dan tien miljoen inwoners. Het was een korte vlucht en tegen twaalven konden we onze koffers oppikken. Op het vliegveld werden we opgewacht door een hele vriendelijke gids (Sue An) en haar chauffeur. We moeten zeggen dat dit tot nu toe allemaal prima geregeld is. We hadden direkt een lange autorit van ruim vijf uur voor de boeg. Het verkeer in Saigon was evenals in Hanoi een complete chaos. Werkelijk overal brommertjes.........Na een uurtje rijden kwamen we in de Mekong-delta. De Mekong rivier is een machtige rivier die helemaal vanuit Tibet, via Thailand, Laos en Cambodja afzakt naar Vietnam. De Mekong heeft zeer veel vertakkingen en is belangrijk voor met name de rijst -en fruitproduktie voor een groot deel van Vietnam. Qua historie hebben de Vietcong in het junglegebied van de Mekong harde gevechten gevoerd met de Amerikanen. Smiddags nog een boottochtje gemaakt in het junglegebied, met een type boot zoals de Vietcong deze in de oorlog gebruikten. Wanneer je dit gebied ziet kun je je voorstellen dat de Amerikanen hier weinig kans maakten. Tijdens de oorlog hebben de Amerikanen ook chemische middelen ( orange spray) gebruikt . Tot op de dag van vandaag kun je hier de gevolgen van zien. Omstreeks half zeven aangekomen in de plaats Can Tho gelegen in het hart van de Mekong-delta. Toch wel vermoeid na deze reisdag. Morgen gaan we de Mekong-delta verder verkennen.

• 27 Oktober 2016 - 17:15

Corné:

Als je de kans hebt moet je de drijvende boerenmarkt bezoeken. Is onvoorstelbaar!!