Columbia Icefields en Maligne Lake - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu Columbia Icefields en Maligne Lake - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu

Columbia Icefields en Maligne Lake

Door: Jan en Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Jan

20 Juli 2019 | Canada, Jasper Park Lodge

Vanochtend vroeg om half acht vertrokken. Het weer was gelukkig beter dan gisteren en we hebben besloten om de Icefields Parkway 100km terug af te dalen richting de Columbian Icefields. De Columbian Icefields liggen aan de Athabasca Glacier, en het is een van de grootste ijsvelden (gemiddeld 250 meter dikke ijslaag) buiten de Noordpool. Nadat we kaartjes hadden gekocht, werden we met een bus naar een middelstation op de berg gebracht. Vervolgens moesten we overstappen in een zgn ijscarrier (een soort bus met enorme grote wielen) welke zich op de gletsjer kon begeven. Na ongeveer een kwartier stonden we midden op de gletsjer. Het zonnetje scheen een volgens de gids was het in twee weken niet zo een mooi weer geweest. Een indrukwekkende ervaring en mooie plaatjes geschoten. Jammer om te horen dat de gletsjer elk jaar kleiner werd en binnen tachtig jaar geheel zou zijn verdwenen. Na een klein half uurtje de gletsjer weer verlaten en vervolgens nog een bezoek gebracht aan een zgn Skywalker over het gletsjerdal. Op een enorme overbrugging met glazen platen, keek je 220 meter het gletsjerdal in. Aparte ervaring. Inmiddels was het middag en zijn we de Icefields Parkway teruggereden richting Jasper. Genoten van de schitterende uitzichten. Richting Jasper viel wel op dat er zeer grote bosbranden zijn geweest.Smiddags doorgereden naar het nabijgelegen Maligne Lake. De weg ging via een prachtige bergweg via Medicine Lake uiteindelijk naar Maligne Lake. De uitzichten zijn erg speciaal en je kunt wel foto’s blijven nemen. Op de weg terug richting Jasper weer een zwarte beer gespot. Morgen verlaten we Jasper en de staat Alberta. We steken dan over richting British Columbia (dus weer een extra uur tijdsverschil) richting Clearwater. We hebben een leuke maar vermoeiende dag gehad .