Doubtfull Sounds - Reisverslag uit Naseby, Nieuw Zeeland van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu Doubtfull Sounds - Reisverslag uit Naseby, Nieuw Zeeland van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu

Doubtfull Sounds

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Jan

14 November 2012 | Nieuw Zeeland, Naseby

Dinsdag 13 november. Na een prima ontbijt zijn we te voet vertrokken naar de nabijgelegen haven van Manapouri (de naam van de haven was Pearl Harbour.......) De koffers email konden we achterlaten bij Murrel's grand view house. De reis naar de Doubtfull Sounds is al een onderneming op zich. Eerst moet je met een Ferry een overtocht van drie kwartier over het meer bij Manapouri maken. Vervolgens ga met een bus(je) een bergpas over (weer drie kwartier met zeer steile onverharde weg) om uiteindelijk de toegang van de Doubtfull sound (ofwel een van de bekende fjorden in Fjiordsland) te bereiken. We werden verwelkomd door schipper Chris en zijn hulp Travis. We hadden een relatief kleine boot met totaal twaalf gasten. Om twaalf uur vertrokken we. De views onderweg waren ronduit indrukwekkend. Het fjord kent een een open verbinding met de Tasmanzee . Hier stond Smiddags een stevige wind met aardige golven. Op een rustig plek kregen we de mogelijkheid om met een kayak een eindje het fjord in te gaan. Hier kwam de ervaring vanuit de French pass goed uit. Later in de middag werden de hengels uitgegooid om het avondeten binnen te halen (Rianne heeft twee bluecods gevangen en ikzelf een barracuda (geen grapje) Bij de lunch werd vers gevangen kreeft geserveerd. Kortom een grote belevenis! De vis die we hadden gevangen kregen we sAvonds vers op tafel. Voor we het wisten was het 10 uur sAvonds. Op een afgelegen plek in het fjord afgemeerd om te gaan slapen in onze kooi.... Moe van alle indrukken , onderweg nog pinguïns, dolfijnen, zeeleeuwen gezien.
Woensdag 14 november. SMorgens om half zeven werden de motoren gestart om terug te varen naar het begin van de Doubtfull Sounds. Gisteren hadden we prachtig weer. Vandaag was het wat bewolkt ( het regent 260 dagen van het jaar in de Sounds) Tegen tien uur bereikten we het haventje en zijn we in omgekeerde volgorde de bergpas en het meer weer overgestoken. Een prachtige ervaring rijker afscheid genomen van schipper Chris van de Seafinn. Onze auto vervolgens weer opgepikt voor een lange rit ( vijf uur) naar het befgdorpje Naseby. Onderweg door het wijngebied van Central Otego gereden. SAvonds om 18.00 uur aangekomen in The Old Doctors Residence. Hier werden we heel hartelijk ontvangen door eigenaren Jen en Grant. Jen had voor ons een heerlijk diner . Grant neemt ons morgen mee naar een schapenfarm. Eerst maar eens gaan slapen en alle indrukken verwerken..........

• 14 November 2012 - 20:38

Ad:

mooie vangst. Aan het oefenen voor de Zeeuwse kampioenschappen.
    Ziet er wel gaaf uit!