Panamakanaal - Reisverslag uit Colón, Panama van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu Panamakanaal - Reisverslag uit Colón, Panama van Rianne en Jan Loenhout - WaarBenJij.nu

Panamakanaal

Door: Jan en Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne en Jan

07 December 2015 | Panama, Colón

Vanochtend moesten we vroeg op (kwart voor vijf) omdat de Zuiderdam de ingang van het Panamakanaal had bereikt. Bij het ontbijt zijn we de dag feestelijk begonnen met een glaasje bubbels. (25 jaar getrouwd , time flies) we hebben een drukke dag op het programma. Eerst met de Zuiderdam door het eerste deel van het Panamakanaal ( dit is een sluizencomplex bij de stad Colon waar het schip in drie stappen omhoog wordt gebracht op het niveau van het Gatunmeer. Een absolute belevenis! Het schip wordt voortgetrokken door locomotieven. Wanneer een schip het gehele Panamakanaal wil doorgaan, moet het vervolgens via het Gatunmeer, via twee andere sluizencomplexen, weer terug naar zeeniveau richting de Pacific Ocean. Gemiddeld is men hier een dag mee bezig. Voor het idee : een gemiddeld containerschip betaald 300.000 dollar om de doorgang door het Panamakanaal te mogen maken. Het Kanaal is heel lang in beheer geweest van de Amerikanen. Nu is het overgedragen aan de locale overheid. Een nieuw Kanaal is inmiddels nagenoeg gerealiseerd voor de steeds groter wordende containerschepen. Oplevering in 2017. Zelf hadden we een excursie met een kleinere boot om, waarbij we het volledige Panamakanaal zijn doorgegaan. Dus van de Atlantische Oceaan naar de Pacific. Het was wederom erg warm met een hoge luchtvochtigheid. Volgens de Panamezen was het nu redelijk te doen, terwijl wij het afpikten........Aan het einde van het kanaal werden we met de bus weer opgehaald en anderhalf uur later waren we weer in Colon bij de Zuiderdam. Morgen hebben we de laatste excursie van de reis, we zijn dan in het regenwoud van Costa Rica. Vanavond gaan we chique dineren in het restaurant Le Cirque aan boord van de Zuiderdam. Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes en felicitaties!!
Groetjes, Jan en Rianne